Kad saulė netaptų priešu

, Jadvyga Jarmalienė
Kad saulė netaptų priešu

 

Kiekvieną rytą pabundame ir tikimės pro langą pamatyti saulę be jokių debesėlių. Juk atėjo vasara! Žmonėms vis dar atrodo, kad ruda oda yra patrauklumo ir geros sveikatos simbolis. Tačiau verta žinoti, kaip saikingai naudotis saulės voniomis, įsitikinti, ar jų Jums nebus per daug.
Teigiamas saulės poveikis mūsų sveikatai yra tas, kad mūsų kūną veikiant tiesioginiams saulės spinduliams žūva dauguma ligų sukėlėjų ir jų išskirti nuodai yra neutralizuojami, todėl saulė – puiki apsauginė priemonė nuo įvairių ligų. Ultravioletiniai spinduliai stimuliuoja kalcio ir vitamino D gamybą organizme, tuo pačiu padidina atsparumą ligoms bei pagreitina žaizdų gijimą. Kaitinantis saulėje pagreitėja medžiagų apykaita, greičiau dega riebalai, sumažėja cukraus kiekis kraujyje, padaugėja hemoglobino. 
Sveikatos apsaugos ministerijos duomenimis, vien Lietuvoje kasmet nustatoma apie 200 naujų susirgimų melanoma, du trečdaliai iš jų – moterims, vienas trečdalis – vyrams. Įrodyta, kad saulės skleidžiami ultravioletiniai (UV) spinduliai yra odos piktybinių navikų rizikos veiksnys. Skausmingai nudegus vieną kartą per kelis metus, dvigubai padidėja klastingos ligos – melanomos  – atsiradimas. Oda, veikiama UV spindulių, sausėja, formuojasi raukšlės, randasi šlakai, pigmentinės dėmės. UV spinduliai taip pat gali sukelti kataraktą ir kitas akių ligas. Ilgai būnant saulėje, dažnai pasitaiko nudegimų, gali ištikti šilumos ar saulės smūgis. Ypač patartina saulės vengti vaikams, vyresnio amžiaus žmonėms, nėščiosioms, žmonėms, sergantiems lėtinėmis plaučių, kepenų, inkstų, onkologinėmis, širdies ir kraujagyslių sistemos ligomis. 
Pagal individualų jautrumą saulės spinduliams oda skirstoma į tipus. Centrinės Europos gyventojams būdingi keturi odos tipai. I tipo oda labai balta, itin reaguoja į saulės spindulius, neįdega, o nudega. Tai melsvų akių, rusvų plaukų žmonės, neretai turintys strazdanų. Jie saulėje be apsaugos gali būti 10 minučių. Būtina apsaugos priemonė ne mažesnio kaip 30 SPF (apsaugos nuo saulės faktorius). II tipo oda šviesi, bet plaukai tamsesni, akys mėlynos. Įdega jie silpnai, pirma beveik visada nudega. Saulėje be apsaugos priemonių jie gali pabūti ilgiau – 20 minučių. Būtina apsaugos priemonė ne mažesnio kaip 25 SPF. III tipo oda atsparesnė saulės spindulių poveikiui. Oda rusvo atspalvio, plaukai rudi, akys pilkos ar žalios, oda gerai įdega, nudega retai. Saulėje be apsaugos jie gali išbūti iki 30 minučių. Būtina apsaugos priemonė ne mažesnio kaip 15 SPF. IV tipo odą turintys žmonės saulėje be apsaugos gali išbūti iki 45 minučių. Jų oda šviesiai ruda, plaukai juodi, akys rudos. Jie labai gerai įdega, niekada nenudega. Būtina apsaugos priemonė ne mažesnio kaip 8 SPF. Tad tie, kurių oda šviesi, kurie yra raudonplaukiai arba blondinai, mėlynų akių ir turi strazdanų, yra labai jautrūs saulei ir privalo būti itin atsargūs. 
Norint išvengti neigiamo saulės spindulių poveikio būnant saulėje, būtina:
– Nešioti kepures, akinius nuo saulės bei apsauginę aprangą. Kuo daugiau odos uždengia rūbai, tuo geriau. Drėgni medvilniniai marškinėliai, lyginant su sausais, suteikia tik pusę apsaugos. 
– Avėti lengvą, natūralaus pluošto avalynę.
– Siekiant apsaugoti akis nuo ultravioletinių spindulių, naudoti akinius su ultravioletinių spindulių filtrais. Lęšiai ir paprasti akiniai neapsaugo akių nuo ultravioletinių spindulių poveikio.
– Lietuvoje saulė akyviausia gegužės–rugsėjo mėnesiais. Riboti buvimo saulėje laiką, ypač vengti saulės jos piko valandomis: 11–15 val.
– Be tinkamos apsaugos negalima palikti vaikų saulėje. Vaikai ir paaugliai itin jautrūs UV spindulių poveikiui. 
– Riboti fizinį aktyvumą, ūkio darbus geriau atlikti anksti ryte arba vakare. Poilsiaujant gamtoje pasirinkti vietą pavėsyje, būti po skėčiais.
– Gerti daug skysčių. Labiausiai tinka paprastas geriamasis ir mineralinis vanduo. Gerti reikėtų nuolat, po truputį. Vengti putojančių, turinčių kofeino ir alkoholinių gėrimų, nes juos vartojant iš organizmo pasišalina daug vandens.
– Valgyti daugiau vaisių ir daržovių.
– Labai svarbu tinkamai naudoti apsaugines kosmetikos priemones nuo saulės. 
Dermatologai rekomenduoja apsauginiais kremais pasitepti 15–30 min. prieš išeinant į atvirą saulę. Kremą tepti reikia ant švarios, sausos odos ir lengvai įtrinti. Netinkamai naudojant kremus, galima gauti dideles ultravioletinių spindulių dozes. Todėl rekomenduojama teptis kremu kas dvi valandas. Jei maudotės, gausiai prakaituojate, apsauginio kremo veikimo laikas sutrumpės trečdaliu. Todėl būtina pakartotinai teptis kremą po prausimosi, maudynių ar nusišluosčius kūną rankšluosčiu. Teptis apsaugos priemonėmis reikėtų prieš naudojant makiažo priemones, apsaugos priemones nuo vabzdžių ir kt.
Saulėje degintis nepatartina, jeigu:
– Jūs turite I arba II odos fototipą.
– Jums mažiau negu 18 metų.
– Turite daug (daugiau negu 50) apgamų.
– Jūs esate strazdanotas (-a).
– Vaikystėje bent kartą buvote nudegęs (-usi) iki raudonumo ar pūslių.
– Turite ikivėžinių ar piktybinių odos pakitimų.
– Turite saulės pažeistą odą.
– Naudojate kosmetinius gaminius (jie gali padidinti jautrumą UV spinduliams).
– Vartojate vaistus (tam tikrų rūšių antibiotikus, priešvėžinius preparatus, diuretikus, salicilo rūgštį ir kt.), kurie gali sukelti fototoksines reakcijas.
 
 

Komentarai

Rašyti komentarą

Šis laukelis yra nebūtinas. Tačiau jeigu įvesite, jis bus laikomas privatus ir nerodomas viešai.
Emocijos
:)|(:(:beer::bigsmile:$)8)J):davie:>):glasses::D:love::X:~:O:8):steve::p;)
CAPTCHA
Šis klausimas yra skirtas nustatyti ar tai tikras lankytojas ir apsaugo nuo automatinių šlamsto pranešimų.
Vaizdinė CAPTCHA užduotis
Įrašykite simbolius iš paveikslėlio.