Nuotykiai ir mokymai Žygimanto Augusto mieste

, Jūratė Sutkuvienė
Nuotykiai ir mokymai Žygimanto Augusto mieste

Pasisemti patirties į edukacinį Supreme centrą Augustave, Lenkijoje, vyko anglų kalbų mokytojos iš viso Lazdijų rajono.

Lazdijų rajono anglų kalbos mokytojų metodinio būrelio išvykos į edukacinį Supreme centrą Augustave galimybė sušmėžavo mano galvoje dar birželio mėnesį. Mat šio centro direktorės ir anglų k. mokytojos Katarzynos Olichwier-Bendig kvietimu teko lankytis jos vadovaujamos įstaigos mokslo metų užbaigimo šventėje „Think Big“ (liet. „Mąstyk plačiai“). O dar balandžio mėnesį Seinų rotušėje vykusiame SETI („Sejny English Teacher Initiative“, (liet. SAMI – Seinų anglų k. mokytojų iniciatyva) susirinkime Seinuose – klausytis Katatzynos pranešimo ir juo gėrėtis. 
Ir ką? Ogi Katarzynos Olichwier-Bendig  sutikimas, keli neramūs, nes nežinioje skendintys vasaros mėnesiai – pavyks ar nepavyks įgyvendinti šią „aferą“, trumpos, tikslingos ir taiklios derybos su atsakingais asmenimis Lazdijų rajono savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyriuje bei Švietimo centre ir... Valio. Važiuojam.
 
Memento mori*
Neįtikėtina. Saulėta ir šilta rugsėjo 26-os diena, kai vasara, o ir rugsėjis šiltais orais nelepino. Aštuonios Lazdijų rajono anglų kalbos mokytojos, vyr. specialistė Jūratė Jasiulevičienė iš Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus bei metodininkė Jurgita Balevičiūtė iš Švietimo centro Kapčiamiesčio mokyklos autobusiuku vyksta į Augustavą. Vairuoja jį Romas Pekarskas. Jis ne tik gerai nusiteikęs, bet ir puikiai lenkiškai kalbantis. Todėl pirmyn, nes, kaip sakoma, žalias kelias. Kur? Visur.
Esame mieste, kurį 1561 m. gegužės 16 d. Lenkijos karalius ir Lietuvos didysis kunigaikštis Žygimantas Augustas suteikdamas Magdeburgo teises pavadino Augustavu. Čia  gyvena apie 30 tūkstančių gyventojų. Nuo 1993 metų Augustavas yra pilnateisis kurortas. Jame tyvuliuoja trys įstabūs ežerai: Necko, Balčio ir Saino. Čia populiarios vandens pramogos, kurių vienai neatsispyrėme ir mes.
Plaukėme į turistų ir tikinčiųjų lankomą Studzieničną. Čia čiurlenantis Dievo Motinos šaltinis laikomas šventu, pastatytos Kristaus kelio stotys, medinė kaimo bažnyčia, Jono Pauliaus II paminklas toje vietoje, kur 1999 m. jis išlipo į krantą. Paminklas – kažkoks paprasto tikrumo įsikūnijimas – Jonas Paulius jau nebe jaunas, kiek gunktelėjęs ir jėgomis jau nebetrykšta. Įspūdingiausia man čia jo pasakyti, o dabar paminklinėje lentoje iškalti žodžiai: „Lankiausi čia daugybę kartų, bet kaip popiežius pirmą ir tikriausiai paskutinį.“ Taigi, memento mori, galingu ir amžinu esant save įsivaizduojantis ar nuolat bambantis ir viskuo nepatenkintas žmogau. Memento mori, tau sakau.
Apie plaukiant pirmą kartą pamatytą baltą gervę, nekasdienius kormoranus, siaurutėlį kanalo šliuzą, keliomis kalbomis kalbantį laivo kapitoną galėčiau suokti ilgai ilgai, bet eikime į edukacinį Supreme centrą. 
 
Vivat, crescat, floreat!**
Gyvenimas, gyvybiškumas, meilė ir tikėjimas viskuo, kas čia daroma, pasitinka prie slenksčio plakatais, didžiulėmis moksleivių nuotraukomis, motyvuojančiais užrašais visur kur: ant sienų, kamuolių, puodukų. Dar Katarzynos Olichwier-Bendig nematome, bet visa kas tarytum sveikina ir netgi džiaugiasi tavim. Ant sienų keliose vietose didžiuliai mokyklos misijos užrašai, aišku, nestandartiniai, kaip ir daug kas šioje ugdymo įstaigoje. Tiesa, strategijų formuotojai ir jų žinovai norėtų, kad misijos būtų trumpos ir iškalbingos. Čia gi – nestandartiškai ilga ir turininga. Ir pakabinta ji keliose vietose, kad vaikus parsivesti atėję tėvai karts nuo karto ją perskaitytų.
Taigi skaitykite ir jūs: „Norime pažadinti Tavyje aistrą mokytis ir išmokyti Tave mėgautis šiuo malonumu. Pažadinti Tavyje energiją veikimui, išmokyti Tave kelti tikslus sau, atskleisti gebėjimus, kad galėtum puoselėti tai, ką darai geriausiai. Pažadinti Tave kovai dėl geresnės ateities ir sustiprinti Tavyje savivertę bei pajėgumą.“ Nežinau, kaip jums, bet man norėjosi nusikabinti ir neštis, vežtis ją į savąją mokyklą. Tik ar taip nugvelbta ji įsigyventų kažkur kitur? Vargu bau. O čia, neabejoju, ji visame kame tarpsta kiekvieną dieną. 
Vienoje iš klasių (teko lankytis trijose) jaukiai ant kilimine danga užklotų grindų išdėliojusi kėdes besišnekučiuojanti su savo mokytoju mūsų jau laukia Katarzyna. Jei nežinotum, tai nė neįtartum, kad ji direktorė. Paprasta ir nuoširdi. Ir išvaizda, ir elgesiu.  Trumpa, kokia ir turi būti, susipažinimo ceremonija ir ilgai lauktas Katarzynos pranešimas. Jame nėra kažkokių su realybe prasilenkiančių ir it kokie cimbolai skambančių tikslų. Kalba ji apie rašymą ir atsako į tris paprastus klausimus: kaip, kur ir kiek?
Į pirmą klausimą kaip – atsakymai labai paprasti: rašyti kojas susikėlus ant stalo, skambant muzikai ir šokant, ant draugo nugaros arba ore. Su kaire ranka, jei esi dešiniarankis, ir atvirkščiai, atbulai ir imituojant veidrodinį atspindį. Rašyti su lūpdažiu, manų koše, klijais ar kuo kitu.
Rašyti kur? Ant kepimo, tualetinio ar kokio kito neįprasto popieriaus, kuris gali būti labai didelis arba labai mažas. Tačiau pasaulis nesibaigia popieriumi, todėl gali rašyti ir ant kitokių paviršių, pvz.: lango stiklo, puoduko, baliono, suolo. Sėdėdamas ant grindų ar sėdmaišių ir net gulėdamas. Sėdėdamas ant stalo, prie stalo ar po stalu. 
Labai svarbus bet kokio rašto darbo atlikimo laikas, kurį galima būtų matuoti muzikos kūriniais. Jei vaikai per daug aktyvūs – pasiūlykit jiems klasiką, o jei pasyvūs – rokas ar džiazas bus pats tas. Sakysit, jog tai trukdys susikaupti. Tegul, nes šiandieniniame pasaulyje, kur jie beatsidurtų ar bedirbtų, vargu bau susiras kokią tylos oazę.
Įkvėpimo ir idėjų Katarzyna semiasi iš virtuvės, grožio salono, televizijos ar verslo centrų. Įsivaizduokite, suskirsto mokinius į dvi komandas ir sprendžia, ar išmesti neveikiamąją veiksmažodžio formą iš darbo, ar ją palikti.
Šiame centre mokiniai mokosi po pamokų. Pasirenka juos dominantį dalyką. Ruošiasi jie ir brandos egzaminams. Ir ne tik anglų kalbos, bet ir chemijos, fizikos, geografijos, matematikos, istorijos. Mokykla gyvuoja bene devynerius metus. Mokosi apie 300 moksleivių – jauniausiam ketveri, vyriausiam aštuoniolika, dirba 13 mokytojų. Prieš kelerius metus mokykloje atsisakyta vadovėlių. Todėl reikia būti pasiruošus daugybę visokiausios medžiagos. Šį pranešimą, pavyzdžiui, konspektavau ant lėkštės trafareto, rašydama vis sukau ir sukau tą popieriuje atvaizduotą indą. Patirtis keista, niekad nepatirta ir įsimintina.
Ant sienų esantys estetiški užrašai, kviečiantys svajoti ir kurti stebuklus, žymių žmonių mintys motyvuoja kiekvieną dieną. Kiliminė danga, sėdmaišiai, maži pufai, kamuoliai, žaislai suteikia jaukumo. Gera čia. Jau lyg ir atsisveikiname, jau eisime, bet vėl prisėdame ir kalbamės kalbamės. Lyg čia kas laikytų. Išėjus kažkodėl atrodo, kad čia dar sugrįšim.
 
Pabaigai
Šis įstabus susitikimas – dviejų merų: Arkadiuzsh Adam Nowalski iš Seinų ir Artūro Margelio iš Lazdijų – bendradarbiavimo rezultatas. O dar pridėsiu, kad palankaus vėjo ir sėkmės palinkėjo Lazdijų rajono savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėjas Vytuolis Valūnas. Tai ar galėjo mums nepasisekti, kai šitoks palaikymas šalia?
Šį straipsnį apie mokytojų bendradarbiavimą rašau grįžusi iš Augustavo, pajutusi, su kokia aistra ir atsakomybe ten mokytojauja Katarzyna Olichwier-Bendig. O dar ir Tarptautinės Mokytojų dienos išvakarėse. Tad labai maga pacituoti užjūryje gyvenantį lietuvių filosofijos profesorių Algį Mickūną: „Mokytojų, Sokrato sekėjų užduotis yra garbingiausia, kilniausia, griežčiausia ir kūrybiškiausia žmogaus laisvinimo veikla. Taigi mokytojai yra svarbiausi bendruomenės asmenys.“
Tai pats taikliausias ir stipriausias mano kada nors regėtas ar girdėtas mokytojo misijos apibūdinimas. Auginti ir auklėti laisvei. Gražu ir prasminga. Gražių ir prasmingų darbų Jums, mieli mokytojai.
 
*Atmink, kad mirsi (lot.).
**Tegyvuoja, teklesti, težydi (lot.).

Komentarai

Rašyti komentarą

Šis laukelis yra nebūtinas. Tačiau jeigu įvesite, jis bus laikomas privatus ir nerodomas viešai.
Emocijos
:)|(:(:beer::bigsmile:$)8)J):davie:>):glasses::D:love::X:~:O:8):steve::p;)
CAPTCHA
Šis klausimas yra skirtas nustatyti ar tai tikras lankytojas ir apsaugo nuo automatinių šlamsto pranešimų.
Vaizdinė CAPTCHA užduotis
Įrašykite simbolius iš paveikslėlio.