Rega — vienas iš dažniausių moksleivių sveikatos sutrikimų

, Straipsnį parengė: Aušra Dainauskienė, Lazdijų rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro vaikų ir jaunimo sveikatos priežiūros specialistė
Rega — vienas iš dažniausių moksleivių sveikatos sutrikimų
Vadovaujantis LR sveikatos apsaugos ministro 2011 m. rugpjūčio 10 d. įsakymu Nr. V-773  „Dėl Lietuvos higienos normos HN 21:2011 „Mokykla, vykdanti bendrojo ugdymo programas. Bendrieji sveikatos saugos reikalavimai“ patvirtinimo“, mokiniai iki 18 metų ugdymo procese gali dalyvauti tik teisės akto nustatyta tvarka pasitikrinę sveikatą ir pateikę vaiko sveikatos pažymėjimą (forma Nr. 027-1/a), išduotą ne anksčiau kaip prieš metus. Naujoje mokykloje pradėję mokytis mokiniai vaiko sveikatos pažymėjimą (forma Nr. 027-1/a) turi pateikti iki einamųjų metų rugsėjo 15 d. Vaiko sveikatos pažymėjimą išduoda asmens sveikatos priežiūros įstaigos. Sveikatos pažymėjimo galiojimo laikas – vieneri metai. Profilaktiniai patikrinimai leidžia moksleiviams, jų tėvams ir mokytojams žinoti apie moksleivių sveikatą, anksti diagnozuoti ligas bei sutrikimus ir imtis visų galimų priemonių vaiko sveikatai stiprinti. 
Lazdijų rajono ugdymo įstaigose 2016 m. pasitikrinusių sveikatą iki reikalaujamo termino moksleivių dalis sudarė 93,1 proc. visų besimokančių moksleivių. Iš visų sveikatą pasitikrinusių moksleivių 44,3 proc. buvo „sveiki“.
Kokios pagrindinės mūsų rajono savivaldybės moksleivių sveikatos problemos? Pagal mokyklose dirbančių mokyklos visuomenės sveikatos priežiūros specialistų pateiktus mokinių sveikatos pažymėjimų duomenis, 2016 m. daugiausia Lazdijų rajono savivaldybės moksleivių turi regos (22,3 proc. patikrintų mokinių), laikysenos (7,2 proc. patikrintų mokinių) ir kraujotakos (14,3 proc. patikrintų mokinių) sutrikimų. 
Akys – vienas svarbiausių žmogaus organų, per jas palaikomas ryšys su išoriniu pasauliu, gaunama didžioji dalis visos mus pasiekiančios informacijos. Tobulėjant šiuolaikinėms technologijoms, nuo regėjimo kenčia vis daugiau žmonių. Visuomenės sveikatos specialistai pastebi, kad akinukų ar kitokio akių gydymo prireikia vis dažniau.
Reikėtų nepamiršti, kad, norint išsaugoti gerą vaikų regėjimą, reikia riboti laiką, praleidžiamą prie televizoriaus ir kompiuterio. Be pertraukos žiūrėti televizorių ar dirbti kompiuteriu galima ne ilgiau kaip 1–1,5 valandos. Taip pat būtina pasirūpinti tinkamu apšvietimu. Televizija ir kompiuteris mažamečiams turėtų būti tik labai trumpalaikė pramoga, o ne laisvalaikio praleidimo būdas, tampantis priklausomybe. Taip pat labai svarbu – akių mankšta.
 
Siūlome keletą pratimų, iš kurių kelis padaręs per pertraukėles atpalaiduosite savo akis
• Stipriai užsimerkite ir plačiai atmerkite akis, intervalas 6-7 kartai per 30 sekundžių. 
• Nepasukdami galvos, pažiūrėkite į viršų, žemyn, į dešinę, į kairę.
• Akimis sukite ratus žemyn, į dešinę, į viršų, į kairę ir į priešingą pusę.
• Užsimerkite ir vieną minutę labai atsargiai, bet švelniai masažuokite vokus sukamaisiais judesiais.
• Suraukite kaktą, žiūrėkite piktai kelias sekundes, po to užmerkite akis ir atsipalaiduokite.
• Sudurkite abiejų rankų rodomuosius pirštus prieš savo akis. Žiūrėkite į juos, po to pro juos į tolį. Tuomet vėl žiūrėkite į pirštus. Pratimą kartokite 15-20 kartų.
• Akimis 15-20 kartų ,,pieškite” begalybės ženklą (gulintis aštuonetas).
• Patrinkite delnus, kol įkais, priglauskite prie užmerktų akių ir palaikykite pusę minutės. Pratimą kartokite keletą kartų.
• Neužmirškite mirksėti. Dirbdami kompiuteriu natūraliai imame mažiau mirksėti, todėl akys ima sausėti. Mirksint akis yra nuolat drėkinama.
 
Be mankštos dar labai svarbu yra akių stiprinimas. Labiausiai akims reikalingi šie ,,pagalbininkai”
1. Liuteinas kaupiasi akies tinklainės dalyje, jis tarsi filtras apsaugo geltonąją dėmę nuo laisvųjų radikalų poveikio bei degeneracijos – vienos svarbiausių senatvinio aklumo ir kataraktos priežasčių. Daug liuteino turi žalios lapinės daržovės, kiaušinio trynys, tamsios spalvos vaisiai ir daržovės.
2. Mėlynės. Nustatyta, kad mėlynėse yra stiprių natūralių antioksidantų – medžiagų, kurios stiprina regėjimą, matymą prietemoje, mažina akių nuovargį ilgai būnant dirbtinėje šviesoje. Mėlynėse gausu ir vitaminų, mikroelementų, mineralų, karotino. Mėlynių uogose yra antocianinų, kurie padeda akims geriau prisitaikyti prie kintančios šviesos. 
3. Vitaminas A – padeda užtikrinti regėjimą naktį bei išvengti naktinio aklumo. Vitamino A yra morkose, pomidoruose, lapinėse daržovėse, žuvų taukuose.
4. Vitaminai C ir E, selenas – stiprūs antioksidantai. Jie neutralizuoja laisvųjų radikalų, susidarančių dėl stiprių saulės spindulių, aplinkos taršos, dažno ar ilgo žiūrėjimo į kompiuterio ar televizoriaus ekraną, poveikį. Selenas ir vitaminas C padeda iš organizmo šalinti toksinus ir medžiagų apykaitos produktus, stabdo odos bei gleivinių sausėjimą. Vitamino C yra erškėtuogėse, citrusiniuose vaisiuose, svogūnuose, pomidoruose, špinatuose ir obuoliuose. Vitamino E šaltiniai yra nerafinuotas aliejus, kiaušinio trynys, kepenys, riešutai, žirniai, pupelės, špinatai, pieno produktai. Seleno yra alaus mielėse, kviečių gemaluose, česnakuose. Iš gyvulinių produktų seleno yra žuvyje, raudonoje mėsoje, kiaušiniuose, kepenyse.
Tad saugokime savo akis ir aprūpinkime jas reikalingomis medžiagomis.

Komentarai

Rašyti komentarą

Šis laukelis yra nebūtinas. Tačiau jeigu įvesite, jis bus laikomas privatus ir nerodomas viešai.
Emocijos
:)|(:(:beer::bigsmile:$)8)J):davie:>):glasses::D:love::X:~:O:8):steve::p;)
CAPTCHA
Šis klausimas yra skirtas nustatyti ar tai tikras lankytojas ir apsaugo nuo automatinių šlamsto pranešimų.
Vaizdinė CAPTCHA užduotis
Įrašykite simbolius iš paveikslėlio.