Saugus poilsis gamtoje

, Straipsnį parengė: Jadvyga Jarmalienė, visuomenės sveikatos priežiūros specialistė
Saugus poilsis gamtoje

Asociatyvi nuotr.

Jau prasidėjo vaikams ir suaugusiems pats  linksmiausias metų laikas – vasaros atostogos. Tai poilsio ir pramogų metas. Tačiau dažnai per daug didelis atsipalaidavimas atneša ir nelaimių. Keliaujame į gamtą, lepinamės saulės voniomis, naudojamės upių, ežerų ir jūrų teikiama atgaiva. Tačiau visi malonumai turi ir kitą, neigiamą, pusę – jie grasina įvairiais sveikatos sutrikdymais, todėl turime neužmiršti atsargumo priemonių besimėgaudami saule, būdami vandenyje ar miške, pilname uodų ir kitų kraujasiurbių.  
Kelionei į gamtą prisidedame pilnus krepšius maisto. Tačiau kuo karštesnė diena, tuo greičiau genda maisto produktai. Turėtume atsiminti, kad net ir šviežias produktas gali sukelti negalavimų, jei į jį pateks dizenterijos, salmoneliozės, listeriozės ar kitų sukėlėjų. Šių ligų simptomai dažniausiai būna panašūs – viduriavimas, karščiavimas, pilvo, galvos, raumenų skausmai, pykinimas ir vėmimas. Vasara yra tas metas, kuomet geriausios sąlygos pradėti sveikai maitintis. Pirmiausia, šiuo laikotarpiu sumažėja apetitas, atsiranda noras mėgautis lengvesniais ir gaivesniais patiekalais, tokiais kaip šaltibarščiai ar salotos. Vartojama mažiau riebaus (riebaluose kepto) maisto, nes prasideda ant laužo gaminamų patiekalų sezonas, yra didelis šviežių vaisių ir daržovių pasirinkimas, žinoma, ir judame daugiau. Karštą vasaros dieną patariama vengti sotaus kaloringo maisto (lašinių, riebios mėsos, keptų mėsos gaminių, riebaluose keptų produktų), sūrių produktų, persivalgymo, didelių porcijų, gėrimų su dirbtiniais saldikliais, alkoholio, stiprios kavos, bei greitai gendančių maisto produktų, ypač jei jie pardavinėjami turguje, kioskeliuose ar mažose parduotuvėse.
Jeigu norite apsaugoti savo sveikatą nuo galimų infekcijų, į kelionę nesivežkite pieno, grietinėlės, ledų, varškės ir konditerijos gaminių su kremu, virtos ar keptos mėsos ar žuvies produktų, faršo, mišrainių, karšto rūkymo žuvies ar vištienos. Kelionei tiks duona ir jos gaminiai, kietai virti kiaušiniai, šviežios daržovės, pomidorai, agurkai. Karštomis dienomis kelionėje nepakeičiamas maistas yra sausainiai, džiūvėsiai, mėsos ar žuvų pramoniniai konservai. Esant galimybei, galima išsivirti sausų produktų: kruopų, makaronų, galima įsidėti sausų sriubų, įvairių dribsnių, sausų pusryčių, sojos produktų. Tai sveika ir maistinga. Verta pasiimti šokolado plytelę, razinų ar riešutų. Šie gardėsiai užima nedaug vietos. Produktams laikyti geriausia įsigyti nešiojamus šaldymo krepšius ar specialias dėžes su ledo gabaliukais. Jeigu saugus maisto produktų laikymas neįmanomas, reikėtų vartoti šviežią maistą ir stengtis jį suvartoti kuo greičiau Nepamirškite higienos ir per atostogas. Indams ar maistui plauti nenaudokite jūros, upių ar ežerų vandens. Įsitikinkite, kad jūsų rankos švarios. Prieš ruošdami maistą, visada nusiplaukite rankas. Rankas plaukite ir maisto ruošimo metu, ypač tada, kai tvarkote žalią mėsą, paukštieną arba žuvį, bei tada, kai pradedate dirbti su kitais maisto produktais, pavyzdžiui, ruošiate salotas. Nusiplaukite rankas ir prieš valgį. Pramogaudami gamtoje apsirūpinkite drėgnomis servetėlėmis, kuriomis labai patogu nusivalyti rankas. Pravers ir vienkartinės nosinaitės, servetėlės ar popieriniai rankšluosčiai. 
Per dieną organizmui reikia maždaug 2 l skysčių, o per karščius dar daugiau. Skysčių gaunama ir su maistu, pvz., vaisiais, daržovėmis. Esant aukštai aplinkos temperatūrai, stiprėja prakaitavimas, ima kankinti troškulys, pradedama daugiau gerti. Geriausios troškulio malšinimo priemonės – paprastas ar negazuotas silpnos mineralizacijos mineralinis vanduo, kokybiškas vandentiekio vanduo, nestipri arbata, natūrali gira. Puikus gėrimas – vėsus liesas kefyras. Reikėtų vengti saldžių gaiviųjų gėrimų, nes jie tik didina troškulį bei sukelia dantų ėduonį ir yra kaloringi. Negalima gerti upės ar ežero vandens, taip pat maudydamiesi saugokitės, kad netyčia negurkštelėtumėte vandens, nes atviri telkiniai neretai būna užteršti mikrobais. Gamtoje geriausiai vartoti fasuotą geriamąjį vandenį. Svarbu nepamiršti, kad gerai pailsėti galima ir be svaigiųjų gėrimų. Venkite alkoholio ir cigarečių, nes tai sumažina deguonį kraujyje ir gali sukelti plaučių apykaitos sutrikimus, kurie ypač pavojingi vasaros karštyje, kai organizmas netenka skysčių ir pakyla kūno temperatūra.
Poilsiaujant gamtoje dažnai puola įvairūs vabzdžiai ir erkės. Įsisiurbusi erkė gali užkrėsti pavojingomis ligomis – Laimo liga, erkiniu encefalitu. Kad apsisaugotumėte nuo kraujasiurbių įkandimų, patartina naudoti repelentus, pasirinkti tinkamą aprangą. Galima pasinaudoti vabzdžiams atbaidyti natūraliomis kvapniosiomis medžiagomis: arbatmedžių, citrinos, mėtų, gvazdikėlių ar kitų aromatinių augalų eteriniais aliejais. Skanaukite česnako, kadangi jame esančios medžiagos bei aromatas itin nepatinka erkėms.
Norint apsisaugoti nuo tiesioginių saulės spindulių, reikia jos vengti piko valandomis: 11–15 val. Lietuvoje saulė akyviausia gegužės–rugsėjo mėnesiais. Patariama nešioti kepures, akinius nuo saulės, dėvėti šviesius drabužius, kad jie atspindėtų saulės spindulius, saugoti odą nuo nudegimų, naudojant apsauginius kremus nuo saulės su kuo didesniu apsaugos faktoriaus skaičiumi (SPF), parenkant juos pagal odos tipą.
Pagrindinės nelaimės, tykančios prie vandens ir turinčios sunkiausias pasekmes, yra skendimai ir traumos, ypač galvos ir nugaros. Sunkios traumos gali būti nardymo į vandenį pasekmė, ypač kai yra nardoma sekliuose vandenyse. Labai drumstas vanduo taip pat didina galimybę atsitrenkti į vandenyje esančius objektus (akmenis ir kt.). Dėl atsitrenkimo į kietą paviršių gali įvykti galvos, stuburo traumos bei galūnių lūžiai. Paskendimus dažnai sąlygoja, kai asmuo iškrenta iš valties (laivo) ar nukrenta nuo pripučiamo čiužinio, paslydimai ir kritimai nuo tiltelio ar akmens, kai po smūgio yra prarandama sąmonė. Labai svarbu laikytis gelbėtojų nurodymų, stebėti draudžiamuosius ženklus. Pagrindinėmis paskendimų priežastimis gali tapti alkoholio vartojimas, didelis pasitikėjimas savo gebėjimais plaukti. Vanduo yra laidus elektrai, todėl vos pamatę ar išgirdę perkūniją nesimaudykite ir nesiirstykite valtimi. Gero ir saugaus jums poilsio!

Komentarai

Rašyti komentarą

Šis laukelis yra nebūtinas. Tačiau jeigu įvesite, jis bus laikomas privatus ir nerodomas viešai.
Emocijos
:)|(:(:beer::bigsmile:$)8)J):davie:>):glasses::D:love::X:~:O:8):steve::p;)
CAPTCHA
Šis klausimas yra skirtas nustatyti ar tai tikras lankytojas ir apsaugo nuo automatinių šlamsto pranešimų.
Vaizdinė CAPTCHA užduotis
Įrašykite simbolius iš paveikslėlio.