Praeitų metų pradžioje pradėjusi veikti centralizuota nauja konkursų organizavimo tvarka – valstybės tarnautojų atranka per Valstybės tarnybos departamentą Vilniuje – turi ir pliusų, ir minusų. Centralizuota valstybės tarnautojų atrankos sistema sukurta dėl to, kad procesas vyktų skaidriau, mažiau įtakos jam turėtų vadovų atrankos vietiniai politikai, mažiau pasireikštų pažintys, giminystės ryšiai.
Specialistai mano, kad Vilniuje konkursai į atsilaisvinusias valstybės tarnybos vietas organizuojami ženkliai profesionaliau, mažiau pasitaiko piktnaudžiavimo atvejų, negu anksčiau buvo daroma savivaldybėse arba kitose įstaigose. Pagal įstatymus, tik vienas atstovas iš tos įstaigos ar organizacijos, kuri ir paskelbė konkursą vienoms ar kitoms pareigoms užimti, dalyvauja pretendentų vertinime, o kiti tos komisijos nariai yra atstovai iš Valstybės tarnybos departamento ir deleguoti iš ministerijų. Pavyzdžiui, jeigu Valstybės tarnybos departamente vyksta konkursas kokio nors rajono savivaldybės skyriaus vedėjo vietai užimti, tai dažniausiai komisijos veikloje ir pretendentų vertinime dalyvauja savivaldybės administracijos direktorė Ilona Šaparauskienė. Aišku, savivaldybės administracija gali deleguoti ir kitą savivaldybės atstovą dalyvauti tokiuose konkursuose. Nauja yra tai, kad norint, jog įvyktų konkursai į vadovaujančius postus, reikia, kad juose užsiregistruotų ne mažiau kaip du pretendentai, siekiantys varžytis. Dažnai neįvyksta konkursai ir jie skelbiami iš naujo dėl to, kad dažnai užsiregistruoja dalyvauti tik vienas pretendentas. Ne vadovų, vedėjų, o įvairiausių specialistų konkursai arba atrankos organizuojamos irgi per Valstybės tarnybos departamentą, kur priimami dokumentai, atliekami kiti formalumai.
Tačiau yra ir nepatenkintų tokia centralizuota atrankų sistema. Visų pirma, vakar kalbinti specialistai tvirtino, kad ši sistema yra labai nerangi, labai ilgai užtrunka procesas nuo konkurso paskelbimo iki jo vykdymo, Valstybės tarnybos departamente dirba per mažai darbuotojų, kurie organizuoja ir veda konkursus, jie per daug apkrauti darbu ir nespėja visko atlikti. „Praeitą pavasarį mūsų įstaigai prisireikė specialisto, paprasčiausiai jis apsisprendė palikti darbą ir įkūrė savo verslą. Suruošėme visus dokumentus ir išsiuntėme į Valstybės tarnybos departamentą dėl konkurso paskelbimo. Konkursą paskelbė gal tik po poros mėnesių, o po maždaug pusantro jis įvyko. Žinot, praėjo daugiau negu pusmetis, kol buvo įvykdytos visos konkurso procedūros, išrinktas konkurso laimėtojas ir mes jį priėmėme dirbti. Mums to specialisto verkiant reikėjo, nes buvo sustoję darbai mūsų įstaigoje ir jau skundėsi klientai. Aš keletą kartų skambinau į konkursą organizuojantį departamentą ir klausiau, kodėl taip viskas lėtai vyksta, kodėl vilkinama, nesilaikoma įstatyme numatytų grafikų ir t. t. Tuomet man vienas iš to departamento atstovų atsakė, kad šalyje konkursų paskelbta šimtai, o juos organizuoja, tvarko visus reikalus tik 6 specialistai. Aišku, jie niekaip negali suspėti“, – sakė vienos rajono įstaigos vadovas.
Nuo to laiko padėtis šiek tiek pasikeitė, departamente dirba jau daugiau specialistų, tačiau konkursų sparta nėra padidėjusi. Apie tai redakcijai prasitarė ir kai kurie savivaldybės specialistai. Anot jų, jeigu paskelbtas konkursas įvyksta, visos procedūros atliekamos ir paskelbiamas jo nugalėtojas per du mėnesius, tai yra labai gerai, tačiau būna, kad užtrunka tris mėnesius ir ilgiau. Tačiau savivaldybės darbuotojas teigė, kad yra žymiai blogiau, kai į vieną ar kitą konkursą ir atranką nepareiškia noro dalyvauti nei vienas specialistas. Reiškia, trūksta kvalifikuotų specialistų. Neseniai neįvyko konkursas vyriausiojo vidaus auditoriaus pareigoms užimti, nes neatsirado norinčių įsidarbinti šiose pareigose. Tiksliau, vienas pretendentas buvo pareiškęs norą dalyvauti ir užsiregistravęs, tačiau vėliau persigalvojo ir atsisakė savo ketinimų. Taip pat neįvyko konkursas Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėjo pareigoms užimti, nes panoro dalyvauti tik vienas dalyvis, o, pagal įstatymus, kad konkursas įvyktų, reikėtų, kad jame dalyvautų ne mažiau kaip du. Gali būti, kad savivaldybės administracija be konkurso šio skyriaus vedėju patvirtins šiuo metu laikinai einantį vedėjo pareigas Dalių Mockevičių.
Kol kas savivaldybė susiduria su problemomis ir ieškodama, kas vadovautų Strateginio planavimo ir investicijų projektų valdymo skyriui. Turimais duomenimis, antrą kartą paskelbtas konkursas dėl šio skyriaus vedėjo pareigų. Šiuo metu yra užsiregistravę keturi kandidatai.
Tuo tarpu praeitą savaitę įvyko konkursas Kaimo plėtros ir žemės ūkio skyriaus vedėjo pareigoms užimti ir šiose pareigose pripažinti tinkami dirbti du kandidatai – vyriškis iš Veisiejų, anksčiau dirbęs savivaldybėje, ir moteris iš Laibagalių kaimo. Pagal įstatymus, savivaldybės direktorė Ilona Šaparauskienė, gavusi patikrinimo pažymas iš atitinkamų vidaus reikalų struktūrų, turi teisę pasirinkti iš abiejų kandidatų vieną ir jį paskirti vadovauti šiam skyriui. Tai turėtų neužtrukti. Artimiausioje ateityje laimėjusi konkursą rajono savivaldybėje Komunikacijos ir dokumentų skyriaus vedėja turėtų pradėti dirbti specialistė iš Alytaus. Redakcijos duomenimis, netrukus turėtų įvykti konkursai darželio-mokyklos „Vyturėlis“ direktoriaus pavaduotojo bei darželio-mokyklos „Kregždutė“ direktoriaus pareigoms užimti.