Elektrifikacija automobilių rinką pakeitė iš esmės. Vis daugiau elektromobilių atsiranda mūsų keliuose, o taip pat daugėja ir hibridų. Vieni iš aktualiausių pastarųjų tarpe – iš tinklo įkraunami arba PHEV hibridai. Įprasto vidaus degimo ir atskiro elektros variklio derinys siūlo didelį patogumą šiuolaikiniam vartotojui. Tačiau kai kas juos maišo su įprastais hibridais bei ne iki galo žino, kas yra PHEV hibridas, kokie jo privalumai ir vairavimo realybė.
Dviguba variklių sistema
Iš esmės PHEV turi atskirus, nepriklausomai veikiančius variklius:
· Vidaus degimo variklis (VDV). Dažniausiai BMW ir kitų gamintojų iš tinklo įkraunami hibridiniai automobiliai turi benzininius variklius, tačiau jis gali būti ir dyzelinis (tik toks variantas gerokai retesnis).
· Elektros variklis ir baterija. Atskirai įkraunama elektrinė varos sistema yra tai, kas daro PHEV išskirtinį nuo įprasto hibrido. Čia baterijos neįkrauna benzininis variklis. Tai padaryti įmanoma tik automobilį prijungus prie tinklo.
Šių dviejų sistemų sąveika yra svarbiausia PHEV patirties dalis, leidžianti vairuotojams ar automobiliui parinkti tinkamiausią sprendimą rankiniu, ar išmaniu būdu.
Įkrovimas ir nuvažiuojamas atstumas
Turbūt žinote, kad įprasti hibridiniai automobiliai gali vien elektros energija nuvažiuoti apie 5-15 km. Nedidelės talpos bateriją įkrauna specialus generatorius jums stabdant bei tuo metu, kai įjungtas benzininis ar dyzelinis variklis. Dalis deginamo kuro ir naudojamos energijos ir skiriama tam, kad pakrauti mažą bateriją ir tam tikrose situacijose leisti važiuoti naudojant tik elektros energiją.
PHEV hibridai turi gerokai didesnę bateriją. Identiškai, kaip paprasti hibridai, PHEV leidžia važiuoti naudojant tik elektros energiją. Kita, mild hybrid sistema, tokios galimybės nesuteikia. Priklausomai nuo modelio, PHEV automobiliai gali nuvažiuoti nuo 20 iki 80+ km vien tik elektra. Tačiau šiame jėgos agregate, baterija nuo benzininio variklio pasikrauna lėčiau ir sunkiau. Ją reikia krauti iš stotelės arba tinklo, kadangi jos talpa – didesnė.
Kokia PHEV nauda? Mažesnės kuro sąnaudos, mažesnė tarša, tylesnis judėjimas ryte ar mieste bei didesnis nuvažiuojamas atstumas. Naudojant ir benzininį variklį, ir elektros variklį judėjimas tampa tvaresnis ir ekonomiškesnis. Štai, pavyzdžiui BMW X3 xDrive30e mišriu režimu vartos tik apie 2,0-2,6 l/100 km, o xDrive30i, kuris varomas tik benzinu, tomis pačiomis sąlygomis turėtų vartoti 7,6-8,5 l/100 km.
Vairavimas ir eksploatacija realiomis sąlygomis
Galima girdėti skeptiškų nuomonių apie tai, kad elektromobiliai ir hibridai gerai skamba ant popieriaus, tačiau realybėje jie nėra nei praktiški, nei malonūs vairuoti. Šio stereotipo dažniausiai neįmanoma pagrįsti realiais faktais. Na, o ir taip, modernios automobilių gamintojų technologijos yra tokios pažangios, kad modernūs hibridai ne tik suteikia kontrolę jums, tačiau išmanių sistemų pagalba prisitaiko prie realiu laiku besikeičiančių situacijų.
Puikus pavyzdys – beveik visi PHEV automobiliai turės skirtingus važiavimo režimus (angl. drive modes). Visi jie yra unikalūs. Keičiant juos galima optimizuoti našumą, kuro sąnaudas ar elektra nuvažiuojamą atstumą.
· EV režimas. Važiuojama naudojant tik elektros variklį.
· Hibridinis režimas. Naudojamas ir vidaus degimo, ir elektros variklis, taip optimizuojant kuro sąnaudas ir įveikiamą atstumą.
· Įkrovimo režimas. Pirmenybė teikiama vidaus degimo varikliui ir tam, kad jis įkrautų bateriją.
Kalbant apie tokio automobilio turėjimą realiomis sąlygomis, reikėtų pasakyti tai, kad PHEV kainos paprastai yra didesnės nei mild hibridų, įprastų hibridų ir tik dyzeliu ar benzinu varomų transporto priemonių (apart nuo sportiškiausių modifikacijų). Tačiau, didesnė kaina atsiperka tuo, kad pasidarote mažiau priklausomi nuo benzino ir degalinių. Be to, už PHEV kai kur galima gauti kompensaciją arba, pavyzdžiui, ypatingus EA, EB valstybinius numerius. Su jais pavyks legaliai naudotis greitesnėmis juostomis, parkuoti nemokamai ar pigiau įvažiuoti į Neringos savivaldybę vasaros sezono metu.