Dzūkų žinios

Valdžia šalies ūkininkams įteikė dar vieną „malonią“ dovanėlę

Dalintis:
Rasa Virvilienė, Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) Teisės departamento direktorė. (Julius Kalinskas / BNS nuotr.)

Praėjusiais metais šalies valdžia žemdirbiams pateikė daug nemalonių staigmenų. Rudenį paaiškėjo, jog už žemę teks mokėti keliskart didesnį žemės mokestį, paskui Aplinkos ministerija ūkininkams pranešė apie jų valdose nustatytus draudimus veiklai.

Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba sudarė specialiųjų žemės naudojimo sąlygų žemėlapį, kuriame pažymėtos pelkės, šaltinynai, „natūralios pievos“ – teritorijos, kur negalima intensyvi žemdirbystė. Ūkininkai, žemės savininkai, gavę VSTT laiškus, buvo šokiruoti, nes sužinojo, kad kai kuriuose savo žemės sklypuose nuo šiol negalės vykdyti įprastos žemės ūkio veiklos. Kai kas tai lygina su žemės nusavinimu, nes už naudoti uždraustą žemę nenumatytos jokios kompensacijos.

Šių metų pradžioje ūkininkai sulaukė dar vienos valdžios „dovanėlės“ – VMI kontroliuos žymėto dyzelino naudojimą.

Pakeitė Akcizų įstatymą

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) raganų medžioklės imasi išsyk nuo Naujųjų metų. Ji gaudys ūkininkus, kurie ne pagal paskirtį naudoja žymėtą dyzeliną. Apie tai socialiniame tinkle užsiminė ir Lietuvos žemės ūkio technikos asociacijos (LŽŪTA) prezidentas Erikas Bėrontas, paskelbęs atitinkamą VMI raštą, kuris skirtas VMI apskričių inspekcijoms.

VMI Teisės departamento direktorės Rasos Virvilienės rašte VMI apskričių valstybinėms mokesčių inspekcijoms teigiama, kad nuo 2024 m. sausio 1 d. Akcizų įstatymo pakeitimų pagrindu bus taikomi apribojimai gazoliams, kuriems taikomas lengvatinis akcizas ir šie gazoliai skirti naudoti žemės ūkio veikloje bei akvakultūroje.

„Įsigaliojus pakeitimui, atsiras papildomas gazolių panaudojimo apribojimas: gazoliai turės būti naudojami žemės ūkio produktų gamybai naudojamoje žemės ūkio technikoje (įskaitant traktorius) arba atitinkamai žvejybos laivų varikliuose“, – teigiama R. Virvilienės rašte.

Ji išvardija, kokiai technikai gali būti naudojamas lengvatinis dyzelinis kuras. „(…) Žemės ūkio technika yra laikomi traktoriai, universalios traktorių priekabos (puspriekabės), žemės ūkio mašinos, įrenginiai (gyvulininkystės, gamybinių patalpų (sandėlių, saugyklų, daržinių), darbų mechanizavimo proceso įrenginiai, kurie dažnai yra ne savarankiški vienetai, o technologinės linijos ar gamybinio proceso įrenginių dalis), įranga ir įtaisai žemės ūkio darbams atlikti“, – paaiškina R. Virvilienė.

Visa kita technika negali būti priskirta lengvatinio dyzelino naudojimui.

Buvęs NMA vadovas E. Bėrontas sako, kad šis nutarimas – „naujametiniai sveikinimai prekiaujantiems turguose, „traktorizuotiems“ uogininkams, bitininkams, sodininkams ir daržininkams“.

Buvęs NMA vadovas negailėjo ironijos

„VMI pasistengė nuo 2024 m. sausio 1 d. nustebinti ūkininkus, – rašo E. Bėrontas. – Žalias dyzelis nebus galimas pilti į krovininius automobilius ar kitą transportą, kuris gali būti panaudotas ne tik žemės ūkiui ir pan.“

Jis ironizuoja, kad „taip trumposios grandinės ir smulkieji ūkiai ir trūkinėja“.

Buvęs NMA vadovas E. Bėrontas sako, kad šis nutarimas – „naujametiniai sveikinimai prekiaujantiems turguose, „traktorizuotiems“ uogininkams, bitininkams, sodininkams ir daržininkams“.

„Ši naujiena tyliai, bet pasieks pačius smulkiausius, kurie dar turėjo šiokią tokią lengvatą pigiau transportuoti ūkio gėrybes į turgų ar į namus. Teks visiems pirktis dyzelinius traktorius ir jais gabenti prekes į turgų, nes ekologiškai ir tvariai ūkininkauti neapsimoka…“ – reziumuoja E. Bėrontas.

Nors naujoji žymėtojo dyzelino naudojimo tvarka jau įsigaliojo, tačiau mažai kas žino, kaip tai atrodys realybėje.

Ar žymėtas dyzelinas degalinėse bus pilamas tik į traktorius? Ar bus galima įsipilti to dyzelino į kuro talpas? Kas ir kaip kontroliuos, ar turintieji teisę į žymėtąjį dyzeliną jį naudoja tik traktoriuose? Kokios sankcijos numatytos ūkininkams, kurie sugalvos savo produkciją vežti parduoti sunkvežimiu, į kurį bus supiltas žymėtasis dyzelinas?

VMI Teisės departamento direktorės Rasos Virvilienės rašte VMI apskričių valstybinėms mokesčių inspekcijoms teigiama, kad nuo 2024 m. sausio 1 d. Akcizų įstatymo pakeitimų pagrindu bus taikomi apribojimai gazoliams.

Gali brangti produkcija

Šie ir dar daugelis kitų klausimų kyla ūkininkams, kurie savo ūkyje naudoja teisėtai jiems paskirtą žymėtąjį dyzeliną.

Lazdijų krašto ūkininkas J. D. yra įsitikinęs, jog naujoji žymėtojo dyzelino naudojimo tvarka jam kelia daug klausimų ir neatrodo racionali.

„Pagal naująją tvarką taip išeina, kad, jei važiuosi su automobiliu ar mikroautobusu pirkti žemės ūkio technikai atsarginių detalių, tai negalėsi naudoti žymėto dyzelino. Man atveža kurą į namus, nes turiu talpyklą. O tie, kas neturi talpyklų, turės traktorius varyti į degalinę? Nežinau, kaip atrodys, kai T-16 ar T-25 turės važiuoti 10 kilometrų į degalinę“, – svarstė ūkininkas.

Jis svarstė, kas ir kaip gaudys potencialius naujosios tvarkos pažeidėjus.

„Gal ims informaciją iš degalinių stebėjimo kamerų, kas žymėtą kurą pila į lengvąsias mašinas, fiksuos automobilių numerius ir tikrins informaciją? Gal stabdys automobilius ir ims tikrinti kurą iš bako? Bet tam reikalinga speciali sertifikuota įranga, kitu atveju, gali prasidėti teismai. Kvailokas sprendimas. Ūkininkavimas susietas su konkrečia transporto priemone, nes be jos ta veikla bus neefektyvi. Jei tau skirtas kuras, tai turi jį naudoti savo ūkyje“, – svarstė ūkininkas.

Noragėlių seniūnijoje uogininkyste užsiimantis ūkininkas L. G. teigė, jog toks sprendimas yra nelogiškas ir galimai padidins žemės ūkio produkcijos kainas.

„Pasinaudojęs parama smulkiems ūkiams, įsigijau automobilį su atvėsinimo įranga. Juo vežioju uogas po visą Lietuvą, naudodamas žymėtą dyzeliną. Tai yra patogu ir leidžia sutaupyti. Dabar, įsigaliojus naujajai tvarkai, negalėsiu į šį automobilį pilti žymėto kuro, nes jį leidžiama pilti tik į traktorius ir kitą žemės ūkio techniką. Akivaizdu, kad su traktoriumi negalėsiu vežioti ūkio produkcijos po visą Lietuvą, teks į automobilį su atvėsinimo įranga pilti standartinį dyzeliną, todėl būsiu priverstas pabranginti savo produkciją. Man valdžia suteikė galimybę nusipirkti mano veiklai būtiną automobilį, o dabar atėmė galimybę racionaliai juo naudotis“, – sakė ūkininkas.

Lazdijų rajono savivaldybės administracijos Kaimo ir žemės ūkio plėtros skyriaus vedėja Jurgita Gudeliauskaitė sakė, jog yra informuota apie naująją tvarką.

Įstatyme – daug klaustukų

„Dzūkų žinios“ pasidomėjo, ką apie naująją tvarką žino Lazdijų rajono savivaldybės atsakingi darbuotojai. Savivaldybės administracijos Kaimo ir žemės ūkio plėtros skyriaus vedėja Jurgita Gudeliauskaitė sakė, jog yra informuota apie naująją tvarką, tačiau nežino, kaip ta tvarka bus realiai įgyvendinama, nes iš valstybinių institucijų nėra gavusi platesnių išaiškinimų.

„Pagal VMI pateiktą informaciją, nuo 2024 m. sausio 1 d. keičiasi Akcizų įstatymo 37 str. 3 dalis. Pagal pakeitimą, atsirado papildomas gazolių panaudojimo apribojimas, kad gazoliai turi būti naudojami žemės ūkio produktų gamybai naudojamoje žemės ūkio technikoje (įskaitant traktorius) ir turi tenkinti dvi sąlygas: viena iš jų, kad gazoliai turės būti naudojami žemės ūkio produktų gamybai, ir antroji, kad šie gazoliai turės būti naudojami žemės ūkio technikoje (įskaitant traktorius)“, – teigė skyriaus vedėja.

Ji sakė, jog prie VMI pranešimo yra pateikta ir informacija, kas yra žemės ūkio technika ir kas nėra priskiriama prie šios kategorijos. Taip pat pateikiamas žemės ūkio produktų gamybos pavyzdžių sąrašas, kokiems darbams gali būti naudojamas šis kuras.

„Kaip matome iš VMI paaiškinimo, apribojimai atsiranda automobiliams, tiek krovininiams, tiek lengviesiems, ir transportui, kuris nėra priskiriamas žemės ūkio technikos kategorijai“, – sakė J. Gudeliauskaitė.

Ji pateikė citatą iš VMI pranešimo: „Pažymime, kad pagal žemės ūkio technikos apibrėžimą, žemės ūkio technika yra laikomi traktoriai, universalios traktorių priekabos (puspriekabės), žemės ūkio mašinos, įrenginiai (gyvulininkystės, gamybinių patalpų (sandėlių, saugyklų, daržinių), darbų mechanizavimo proceso įrenginiai, kurie dažnai yra ne savarankiški vienetai, o technologinės linijos ar gamybinio proceso įrenginių dalis), įranga ir įtaisai žemės ūkio darbams atlikti.

Tačiau prie žemės ūkio technikos kategorijos nepriskiriama įvairi technika, kuri nors ir gali būti naudojama ir žemės ūkio produktų gamyboje, tačiau yra pagaminta įvairių ūkio šakų arba kitoms reikmėms: kelių transporto priemonės (krovininiai ir lengvieji automobiliai, autobusai, automobilių priekabos ir puspriekabės, motociklai), kitos transporto priemonės (laivai, orlaiviai ir kt.), kelių ir statybinės mašinos (kranai, keltuvai, greideriai), įvairūs ne žemės ūkio paskirties gamybinių patalpų įrenginiai (kompresoriai, autokrautuvai, plovimo, valymo mašinos ir kt.), komunalinė, buitinė, organizacinė ir kita technika.“

Dalinamės Lietuvos žemdirbių protesto akcijos FB įrašu.

Atėjo laikas VISIEMS susivienyti!
TEGUL VIENU METU LIETUVOJE DEGA ŽEMDIRBIŲ VILTIES IR SOLIDARUMO LAUŽAI! 🔥
Kviečiame visus žemdirbius ir žemių savininkus vienytis ir 2024 M. SAUSIO 8 D. savo laukuose, prie pagrindinių kelių, UŽDEGTI LAUŽUS! 🔥 Laužai bus degami nuo 14:00 valandos.
Pademonstruokime vienybę liepsnojančiais laužais laukuose!
🔥 Laužai – tai pirmasis protesto akcijų etapas! Vėliau planuojamos kitos akcijos Vilniuje, pasitelkiant žemės ūkio techniką.
Šiomis protesto formomis siekiame atkreipti valdžios ir visuomenės dėmesį į daugybę nesprendžiamų, bei netinkamų politinių sprendimų sukurtų problemų, liečiančių tiek žemdirbius, tiek žemių savininkus, tiek visus vartotojus.

🔥 Laužai degami ir protestai prasideda, nes:
1. 2014 m. Lietuvos statistikoje dirbtinai nuo 400 tūkst. ha iki 700 tūkst. ha padidintas daugiamečių pievų plotas!
2. Saugotinų teritorijų, paviršinių vandens telkinių apsauginių juostų, bei zonų plėtra vykdoma žemės savininkų sąskaita.
3. Per Lietuvą vežami grūdai, pašarai, kurie gali būti rusiškos kilmės.
4. Panaikinta Pereinamojo laikotarpio nacionalinė parama (toliau PLNP) pieno gamintojams būtent tada, kai pieno ūkiai dėl sumažėjusių pajamų ir vis dar besitęsiančios pieno krizė traukiasi iš gamybos.
5. Lietuvoje neadekvačiai padidintas akcizas suskystintoms naftos dujoms.
6. Numatyti esminiai žalio dyzelino naudojimo apribojimai.

📌 Rekomendacijos🔥:
Laužus uždegti ir deginti tik griežtai laikantis reikalavimų! Laužą galima deginti ne arčiau kaip 30 metrų iki pastatų, inžinerinių statinių, 100 metrų iki miško ar durpyno. Saugiu atstumu nuo kelio zonos. Dūmai negali sklisti link gyvenviečių. Negalima deginti dažytos, lakuotos medienos ar kitų nedeginimui skirtų daiktų (arba galima deginti tik organines medžiagas). Rekomenduojama šalia laužavietės turėti talpą su vandeniu.
Rekomenduojame į laužų deginimo vietą, jei yra galimybė, suvažiuoti su žemės ūkio technika. Techniką pastatyti kuo dešiniau šalikelėje, jei yra galimybė, aikštelėje ar ant lauko, būtinai laikantis visų saugumo reikalavimų ir kelių eismo taisyklių. Būtina turėti liemenes. Traktorius palikti su švyturėliais ir avariniu signalu.

📌 Protestą organizuoja Lietuvos Žemės Ūkio Taryba, kuri vienija 10 narių: Lietuvos ūkininkų sąjunga, Ekologiškų mėsinių galvijų augintojų asociacija, Lietuvos pieno gamintojų asociacija, Lietuvos grūdų augintojų asociacija, Lietuvos žemės ūkio bendrovių asociacija, Lietuvos žemės ūkio kooperatyvų asociacija, Lietuvos paukštininkystės asociacija, Lietuvos juodmargių galvijų gerintojų asociacija, Lietuvos Veislinių Kiaulių Augintojų ir Gerintojų Asociacija, Lietuvos galvijų gerintojų asociacija.
#ViltiesLauzai

Dalintis:

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto

traffix.lt

Taip pat skaitykite: