Dzūkų žinios

Fenomenais grįstas ugdymas Seirijų Antano Žmuidzinavičiaus gimnazijoje

Dalintis:

Lazdijų rajone įgyvendinant TŪM projektą, Seirijų Antano Žmuidzinavičiaus gimnazijos mokytojai dalyvavo mokymų programoje „Mokytojų dalykininkų praktinio mokymosi ir bendradarbiavimo sesijos. Fenomenais grįstas ugdymas“. Praktiškai fenomenus patyrinėti ryžosi dvi Seirijų Antano Žmuidzinavičiaus gimnazijos pradinių klasių mokytojos Laimutė Maziukienė ir Jurgita Bagdžiūnienė.

Fenomenais grįstas ugdymas nėra vien tik pakalbėjimas apie tam tikrą temą pamokoje – čia svarbu mokinio patyrimas. Todėl nemažai reikėjo padirbėti, kol nusprendėme, kokį fenomeną tyrinėsime. Norėjosi artimos aplinkos, įvairesnių veiklų, kurios ragintų išeiti už mokyklos teritorijos ribų, sąlyčio su realiu pasauliu, reiškinių tyrinėjimo, aktyvesnio mokinių įgalinimo, grupinio darbo, kritinio mąstymo pratybų. Svarbus ir mokytojo vaidmens pokytis. Po ilgokų svarstymų nusprendėme, kad Seirijų apylinkės garsėja baliniais vėžliais, taigi tyrinėjimo objektas ir fenomenas – vėžlys. Balinių vėžlių populiacija nyksta dėl buveinių trūkumo, dėl žmonių veiklos…Tai kelia grėsmę šių gyvūnų išlikimui. Kuo mokiniai gali prisidėti prie šios problemos sprendimo?

Iškėlėme nemažai probleminių klausimų ir – pirmyn, tyrinėti ir atrasti!

1. Kur Lietuvoje gyvena baliniai vėžliai?

2. Kodėl Lietuvoje nyksta baliniai vėžliai?

3. Kodėl reikia saugoti balinius vėžlius?

4. Kaip šie gyvūnai saugojami?

5. Kodėl Seirijų miestelio herbe pavaizduoti baliniai vėžliai?

6. Kiek Seirijų miestelyje galima suskaičiuoti balinių vėžlių skulptūrų?

Fenomeną tyrinėti nusprendėme keliaudami ir aplankydami numatytas vietas – 7 stoteles:

1 stotelė. Mokiniai žiūrėjo gamtininko Mariaus Čepulio filmą apie balinius vėžlius. Vyko aptarimas, mokiniai išsiaiškino, ką jau žinojo, kas buvo nauja, įdomu, netikėta.

2 stotelė. Vykome į Metelių regioninį parką. Pasiruošėme sužinoti, o kodėl Lietuvoje nyksta baliniai vėžliai? Kodėl verta saugoti balinius vėžlius? Kas daroma ir kaip prisidedama prie šių gyvūnų išsaugojimo?

Tai mums suprasti padėjo Metelių regioninio parko gamtininko organizuojamos veiklos – gamtos stebėjimas, apsilankymas Juodabalėje, paskaitėlės, žaidimai, kryžiažodžių sprendimas, darbas poromis, grupėse.

3 stotelė. Vykome į Veisiejų regioninį parką. Čia nusiteikėme pamatyti tikrą balinį vėžlį natūralioje aplinkoje ir sužinojome, kaip reikia elgtis, kad jį pamatytume. Buvo parodyta, kaip atrodo balinių vėžlių buveinės, perimvietės.

Išsiruošėme į žygį, smalsu buvo – ar pavyks? Nukeliavę gana ilgą kelią, pamatėme pelkę. Vaikams labai norėjosi pamatyti vėžliukus – neįtikėtinai tyliai jie laukė, kada gamtininkas paruoš stebėjimui skirtas priemones. Tik iš akių galėjome spręsti, kad vaikams tai nepakartojama akimirka. Ir štai gamtininkas rankų mostais kviečia po keletą vaikų stebėti vėžliukus pro žiūronus. Iš jų nustebusios veido išraiškos, šypsenos, supratome – pavyko. O pamatyti vėžlius pavyksta tikrai ne visada. Stebuklui prilygo tai, jog vaikai matė ant tiltelio jų net keletą besišildančių saulutėje. O dar kai šalia matai susirangiusį žaltį… Taigi potyriai pranoko lūkesčius.

4 stotelė. Vykome į Kauno zoologijos sodą. Rūpėjo sužinoti, ar vėžliai vieninteliai ropliai Lietuvoje? Kokios gyvūnų grupės priklauso ropliams? Kodėl jie šaltakraujai gyvūnai? Kaip zoologijos sodas prisideda prie balinių vėžlių išsaugojimo? Žinių bagažas vis pilnėjo, atradome ir savo baimes, ne visi galėjo paimti, paliesti roplį – gyvatę…

5 stotelė. Būtinai reikėjo aplankyti ir vėžlį, kuris gyvena mūsų gimnazijoje, biologijos kabinete. Dvyliktos klasės mokinė Augustė mums papasakojo apie čia gyvenantį vėžlį, kokios turi būti sąlygos juos auginant namuose. Vaikai buvo smalsūs, aiškinosi, kuo maitinti, kaip bendrauti.

6 stotelė. Vėžliai Seirijų miestelyje. Daug sužinoję apie vėžlius, išsiruošėme suskaičiuoti, kiek gi vėžlių skulptūrų puošia mūsų miestelį. Apsilankėme Seirijų miestelio seniūnijoje ir sužinojome miestelio herbo istoriją.

Peržvelgėme nueitą kelią, pasidžiaugėme, kad pavyko atliepti nemažai išsikeltų tikslų ir norėjosi viską apibendrinant sukurti apčiuopiamą rezultatą. Gimė idėja sukurti pažintinį mokomąjį stalo kortelių žaidimą „Vėžliukų sambūris“. Šio žaidimo tikslas – atsakant į klausimus sužinoti kuo daugiau įdomių faktų apie balinius vėžlius ir Seirijų miestelį. Kalbant apie juos – prisidėti ir prie jų išsaugojimo. Taigi – pirmyn į 7 stotelę.

7 stotelė. Stalo žaidimo „Vėžliukų sambūris“ kortelių ruošimas. Mokiniai dirbdami poromis, grupėse aktyviai kūrė žaidimui klausimus, konsultavosi. Žaidimo korteles iliustravo.

Malonu, kad mokiniai pozityviai vertino tai, kas vyko projekto metu. Dauguma jų buvo aktyvūs, susidomėję, įsitraukę. Pasiūlė savo indėlį. O mes, kolegės, tobulinome bendradarbiavimo formas, gerinome integruotų pamokų kokybę. Iššūkių irgi buvo, tačiau peržvelgi nuveiktus darbus ir supranti, kad iššūkiai skatina tobulėti.

Keliaudami į Metelių regioninį parką, užsukite ir į Seirijų miestelį – surasti ir suskaičiuoti mūsų miestelį puošiančias skulptūras – vėžlius. Užeikite ir į Seirijų Antano Žmuidzinavičiaus gimnaziją, kur galėsite pasitikrinti žinias apie balinius vėžlius, žaisdami stalo kortelių žaidimą „Vėžliukų sambūris“.

Dalintis:

Rašyti komentarą

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto

traffix.lt

Taip pat skaitykite: