Dzūkų žinios

Ar be persėdimo autobusu pasiekti Kauną ar Vilnių liks tik šviesus prisiminimas?

Dalintis:
UAB „Lazdijų autobusų parkas“ direktorius Ramūnas Masiulionis: „Stotis tikrai bus. Pasirengimas jos statybai dėl žemės dokumentų tvarkymo šiek tiek sulėtėjo, bet stotis tikrai bus. Kokia ji bus? Nedidelė, kad būtų galima užeiti, nusipirkti bilietą, sušilti, pasinaudoti tualetu.

Kas galėjo pagalvoti, jog kada nors atsitiks taip, kad pamatyti Lazdijų krašte važiuojantį keleivinį autobusą bus neįtikėtina egzotika. Tačiau realybė yra tokia, jog jau tris mėnesius Lazdijų rajono keliais nekursuoja vietinio susisiekimo autobusai, o neseniai kaip 21-ojo amžiaus stebuklas po pertraukos Lazdijuose pasirodė „Kautros“ autobusas, kuris važiuoja iš mūsų rajono centro į laikinąją sostinę. Pandemija sustabdė judėjimą visomis prasmėmis. Lazdijų rajono savivaldybė paskelbė, jog jau nuo kovo 15 dienos pradės važinėti bendrovės „Lazdijų autobusų parkas“ transportas, numatyta keturiolika maršrutų. Tiesa, pagal numatomą Lietuvos viešojo susiekimo sistemos pertvarką, kelionė be persėdimo iš Lazdijų į Kauną ar Vilnių gali tapti neįmanoma.
Apie Lazdijų viešojo vežėjo šiandieninę situaciją, planus po pandemijos ir būsimą Lazdijų autobusų stotį bei galimas permainas, keliaujant autobusais iš Lazdijų į kitus miestus, kalbamės su bendrovės „Lazdijų autobusų parkas“ direktoriumi Ramūnu Masiulioniu.

– Nuo praėjusių metų pabaigos bendrovės autobusai stovi be darbo. Kada pradėsite važiuoti?
– Tarpmiestiniais maršrutais autobusai pradės važiuoti, kai bus panaikinti apribojimai kirsti kitų savivaldybių ribas, o į priemiestį važiuosime, kai savivaldybė nuspręs. Turėjome pradėti nuo kovo 1 dienos, bet nukėlė dviem savaitėms, tai pradėsim nuo kovo 15 d.

– Ar į Lazdijus iš kitų miestų dabar atvažiuoja autobusai?
– Vienintelis „Kautros“ iš Kauno vieną kartą per dieną. Jis nebūna pilnas.

– Viešojoje erdvėje buvo pasirodžiusi informacija, jog Panevėžyje sunku gauti autobuso bilietą kelionei į Vilnių. Ar Lazdijuose taip negalėtų atsitikti?
– Per pandemiją autobuse nustatytas ribotas keleivių skaičius, būtina keleivius išsodinti kas metrą. Reikia leisti didelį autobusą, o jis neužsipildo, automatiškai – nuostoliai. Paskutinį mėnesį, kai dar leido važinėti, iš Lazdijų per Alytų į Vilnių važiuodavo labai mažai žmonių, pirmyn ir atgal vos 20 eurų uždirbdavo. Nei vairuotojų atlyginimui, nei kurui neužtekdavo.

– Pagrindinis jūsų bendrovės darbas – vietinis susisiekimas. Kiek maršrutų yra, kas juos sudarinėja?
– Tai daro Lazdijų rajono savivaldybė, nes ji privalo užtikrinti viešąjį susisiekimą rajone. Visi rajono maršrutai sudaromi atsižvelgiant į moksleivių poreikius. Vasarą maršrutų skaičius sumažėdavo, o per mokslo metus – jų daugiau. Norinčių važiuoti autobusais gyventojų nėra daug, tad viskas derinama prie moksleivių. Savivaldybė moka mūsų bendrovei kompensaciją, jei nesurenkame pajamų.

– Pastebėjome, jog yra tokių rajono vietų, kur autobusas neužsuka.
– Yra baltų dėmių, kur nepravažiuoja autobusas.

– Ar ten keliai neatitinka reikalavimų?
– Yra vietų, kur ir keliai neatitinka reikalavimų, tačiau yra vietų, kur nėra poreikio. Savivaldybė įvertina, kur reikia važiuoti. Tiesa, kartais naujus maršrutus inicijuoja ir bendruomenės. Atsimenu, jog buvo surinkta nemažai gyventojų parašų, kad būtų pratęstas maršrutas iki Kalvarijos savivaldybės. Atsižvelgėme į gyventojų prašymą.

– Panašu, jog Lazdijų rajone nėra didelio poreikio viešajam transportui?
– Patys matote, kokia Lazdijuose situacija, žinote, kas gyvena kaimuose. Autobusais važiuoja pagyvenę žmonės ar tie, kas vairuotojo teisių neturi. Vienas kitas važiuoja ir jaunesnių, kas negali nusipirkti automobilio, bet dabar automobilis tikrai ne prabangos reikalas. Norint, kad daugiau būtų maršrutų, turėtų dar daugiau žmonių naudotis autobusais. Jei būtų didesnis miestas, tai galėtume viską kitaip planuoti.

– Kokia kelių, kuriais važiuoja autobusai, būklė Lazdijų rajone?
– Yra daug gruntinės dangos kelių, labai sunku prisiprašyti, kad juos nugreideriuotų ir bent kiek sutvarkytų, vairuotojams labai sudėtinga dirbti. Vyresniosios kartos vairuotojai sukandę dantis dar važiuoja, o jaunimas išeina iš darbo. Kai keliai pasidaro labai blogi, tada skambini kelininkams ir prašai bent kiek sutvarkyti. Jie randa visokių priežasčių, kad to nedarytų.

– Tai neapsimoka turėti ir gerų autobusų, nes tokiais keliais jie greit subyrės?
– Paradoksas, bet senesni autobusai geriau atlaiko blogus kelius. Teko susidurti ir su naujesniais autobusais, tačiau tie seni sunkiai, bet važiuoja, o naujesni, kur daug elektronikos, nepritaikyti tokiems keliams. Jei modernus autobusas sugenda, tai būna sudėtinga surasti meistrą, 2–3 savaites tenka laukti eilės. Lazdijuose apskritai sudėtinga sutvarkyti naujesnį autobusą.

– Kiek turite parke autobusų?
– Septyniolika, bet ne visi vienu metu važiuoja, yra atsarginių. Autobusai atvaryti iš užsienio, jau gerokai pavažinėti. Turime ir 2013, 2014 metų laidos autobusų, jie tikrai neblogi. Kai prieš dvejus metus keliavau po Kroatiją, tai ten mačiau tokio paties amžiaus važinėjančių autobusų, kaip ir Lazdijuose. Jei autobusas techniškai tvarkingas, gerai važiuoja, tai jokių problemų. Čia kitas standartas, madų neprisivaikysi.

– Jei šią žiemą nebūtų karantino, tai per sniegus būtumėte vargę?
– Ne tik mes, bet ir visi kiti būtų vargę. Pagrindiniai kelia nuvalyti, bet vietiniai – nelabai. Mes ne Pietų šalis, visko būna.

– Tikėtina, jog karantinas vieną dieną pasibaigs. Kaip dirbsite po jo?
– Labai laukiame skiepų, kiek kalbėjau su vairuotojais, tai lyg ir niekas neprieštarauja. Pasiskiepysime ir būsime ramesni. Įprastu laikotarpiu Lazdijų susisiekimas su kitais miestais buvo normalus – Vilnius, Kaunas tiesiogiai, nebuvo fantastinio pelno, bet užsidirbdavome. Kaip dabar bus, nežinia, nes rimtai kalba apie tai, kad Lietuvoje bus sumažintas autobusų maršrutų skaičius nuo 360 iki 60.

– Kaip tada keliausime?
– Viena iš sklandančių versijų, kad tiesioginių maršrutų kaip būdavo Lazdijai–Kaunas, Lazdijai–Vilnius, po pertvarkos gali nebelikti. Gali būti jungiamieji maršrutai – iš Lazdijų iki Alytaus, o ten persėdi į Kauną, Vilnių ar kitą miestą. Gali būti, kad funkcija iš regionų nuvežti iki apskrities centrų bus perduota savivaldybėms.

– Ar tai bus žmonėms patogu?
– Turės suderinti autobusų atvykimo ir išvykimo laikus. Visi važiuos didesniais autobusais. Kas žino, gal ir gerai bus, tačiau kas galėtų paneigti, jog tokia pertvarka ruošiamas kam nors geras privatizavimo kąsnis?

– Sugrįžkime prie svajonių paleisti autobusą iš Lazdijų į Seinus ar Suvalkus. Ar tokie svarstymai turi perspektyvą?
– Apie tai buvau kalbėjęs su savivaldybe, taip pat ir rimtai tuo klausimu domėjausi, manau, jog toks maršrutas tikrai neapsimoka. Jei savivaldybė nuspręstų atidaryti tokį maršrutą, mums tai jokių problemų, mes turime tarptautinę vežėjo licenciją. Bet atsiranda dideli autobusų draudimo kaštai, taip pat, išvažiuojant į užsienį, būtina papildomai apdrausti kiekvieną autobuse sėdintį keleivį. Tai nemažos išlaidos. Jei važiuosi Lenkijos teritorija, tai galėtų mūsų autobusu naudotis ir lenkų keleiviai, akivaizdu, jog to labai nenorėtų vietiniai vežėjai, nes taptume jų konkurentais. Kad mums atsipirktų kelionė, tai bilietas iki Suvalkų turėtų kainuoti apie 15 eurų. Tai brangu. Juk daug pigiau keturiems susėsti į golfuką, susimesti kurui po 3 eurus ir važiuoti, kur reikia – į parduotuvę ar turgų, nesiderinant prie autobuso tvarkaraščio. Aš buvau aiškiai pasakęs, kad apsipirkinėjimui iš Lazdijų į Lenkiją tikrai nereikia autobuso. Nuomonės nepakeičiau.
Tiesa, yra Lenkijos piliečių, kurie norėtų atvažiuoti pas mus, į Druskininkus autobusu ir atsivežti dviračius. Aš valdžiai siūliau – darom buvusioje muitinėje persėdimo aikštelę, derinam laikus, padarome stovus dviračiams, padarom jungtinį maršrutą Lazdijai–Druskininkai. Iš Lenkijos jų autobusas atveža iki stotelės, o mes juos iš ten pasiimame. Visiems gerai, nėra papildomų kaštų. Maršrutas gali būti sezoninis, žiemą neveikti. Gali atsirasti norinčiųjų važiuoti į Augustavą kanalais paplaukioti, juk ir jaunimas galėtų važiuoti autobusu, be automobilio. Augustave dviračiais pasivažinėtų, pasivaišintų, o vakare sugrįžtų autobusu į Lietuvą.

– Ar yra šios idėjos tęsinys?
– Mintis ta iškelta, jei bus poreikis, tai mes imsimės veiksmų. Žinoma, kad toks maršrutas pasiteisintų, reikia įdirbio, plačios komunikacijos, tai naujos prekės įvedimas į rinką. Turėtų to imtis Turizmo informacijos centrai, savivaldybės, spauda, televizija. Sėkmė neateitų per vienerius metus, bet, manau, tas projektas užsikurtų.

– Visi laukia naujosios Lazdijų autobusų stoties. Kokia jis bus ir kada?
– Stotis tikrai bus. Pasirengimas jos statybai dėl žemės dokumentų tvarkymo šiek tiek sulėtėjo, bet stotis tikrai bus. Kokia ji bus? Nedidelė, kad būtų galima užeiti, nusipirkti bilietą, sušilti, pasinaudoti tualetu. Tikrai pakaks vietos. Man labai priimtinas Birštono autobusų stoties variantas, taip pat nebloga ir Prienų stotis. Tai ir mūsų stotis turėtų būti elegantiškai kompaktiška: daugiausia – trys keturios aikštelės, kiek čia tų autobusų atvažiuoja.

– Ačiū už pokalbį. Saugių kelionių ir greitų naujosios stoties įkurtuvių!

„Dzūkų žinių“ informacija

Dalintis:

Rekomenduojami video

Naujienos iš interneto

traffix.lt

Taip pat skaitykite: