Gali būti, jog jau šią vasarą į Lietuvą Lazdijų rajone įvažiavę užsienio svečiai galės džiaugtis puikiais keliais, o lietuviams nebebus gėda dėl nevykusių mūsų pasienio kelių.
Lietuvos automobilių kelių direkcija šiais metais didina dėmesį pasienio kelių ruožų infrastruktūros atnaujinimui ir plėtrai. Jau pasirašyta sutartis dėl kelio atnaujinimo darbų šalia Lazdijų pasienio punkto. Taip pat bus tvarkoma buvusio Lazdijų pasienio kontrolės punkto teritorija.
Šiais metais Kelių direkcija taip pat ketina pasirašyti ir INTERREG programos finansavimo sutartį, kuri suteiktų galimybę atnaujinti ir dar vieną 10 km siekiančią atkarpą tarp Lietuvos ir Lenkijos.
Žada modernų kelią
Kaip teigia Susisiekimo ministerija, pagal Kelių direkcijos pasirašytą sutartį, kapitalinis kelio remontas bus atliktas nuo Lazdijų–Akmenių sankryžos iki sienos su Lenkija. Darbų atlikimo sutarties vertė – 708 182 Eur su PVM, darbus atliks viešąjį konkursą laimėjusi bendrovė UAB „Parama“.
Ruožo atnaujinimo metu numatyta kapitaliai suremontuoti kelio dangą – projektuojamas kelio važiuojamosios dalies plotis sieks 7 m. Kelyje bus įrengtos 2 eismo juostos skirtingomis kryptimis su kraštinėmis saugos juostomis. Viso ruožo ilgyje suprojektuotas bendras pėsčiųjų ir dviračių takas. Visame ruože yra projektuojami trys įvažiavimai į teritorijas ir keturi išvažiavimai. Numatoma įrengti skelto granito trinkelių dangos juostą dešinėje kelio pusėje, išlaikant esamą kelio plotį ir paliekant galimybę sustoti transportui patikrinimo ar kitu atveju. Darbų atlikimo terminas – 5 mėnesiai nuo jų pradžios.
„Pasienio keliai ir punktai yra tarsi mūsų šalies vizitinė kortelė. Situacija Lietuvos ir Lenkijos pasienyje yra nedovanotinai prasta, todėl tam skyrėme daug dėmesio, kad kelių ir aplinkos sutvarkymo projektus pasienyje mūsų įmonės ir įstaigos parengtų kiek įmanoma greičiau, tam buvo skirtas papildomas finansavimas, darbai derinti su Lenkijos puse“, – sako susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Kelių direkcija taip pat planuoja atnaujinti ir dar dvi Lenkijos pasienio ruože esančias kelių atkarpas. Nuo Lazdijų iki Lenkijos sienos suplanuota atnaujinti beveik 9 km siekiančią valstybinės reikšmės rajoninio kelio Nr. 2511 Lazdijai–Galiniai ir rajoninio kelio Nr. 2654, nuo Senosios Radiškės iki Naujųjų Alksnėnų, beveik 4 km atkarpas. Šiuo metu atliekami šių atkarpų projektavimo darbai, kuriuos užbaigus 2024 metų II ir III ketv. planuojama inicijuoti viešuosius pirkimus darbų atlikimui.
Tvarkys ir kontrolės punktą
Šiemet bus tęsiami ir buvusio Lazdijų pasienio kontrolės punkto (PKP) infrastruktūros tvarkymo darbai.
Pasienio kontrolės punktų direkcija yra parengusi Lazdijų PKP statinių griovimo ir infrastruktūros sutvarkymo projektą, jau gautas ir statybas leidžiantis dokumentas. Didžioji dalis projekte numatytų griauti statinių nugriauti dar pernai. Artimiausiu metu bus paskelbtas pirkimas likusiems rangos darbams pirkti. Bus griaunami likę statiniai, įrengtos automobilių stovėjimo aikštelės bei elektromobilių įkrovimo stotelės, rekonstruota esama stoginė bei įrengtas patikros postas, esant būtinybei laikinai atkurti sienos kontrolę, taip pat įdiegtos vaizdo stebėjimo bei teritorijos apšvietimo sistemos. Tam skirtas papildomas finansavimas. Darbus numatoma atlikti iki šių metų galo.
Kelią remontuos kartu su lenkais
Taip pat šiais metais Kelių direkcija kartu su Lazdijų rajono savivaldybe bei partneriais iš Lenkijos pagal INTERREG programą, jei pateikta paraiška bus patvirtinta, tikisi įgyvendinti daugiau nei 6 mln. eurų vertės projektą. Šio projekto metu būtų suremontuota 10 km kelio Leipalingis–Kapčiamiestis–Kauknoris dalis. Projektas būtų dalinai finansuojamas ES INTERREG programos lėšomis, likusi suma – iš bendro šiems metams patvirtinto Kelių priežiūros ir plėtros programos biudžeto.
„Pasienio ruožų infrastruktūros atnaujinimas ypač svarbus ne tik stiprinant bendradarbiavimą su kaimyninėmis šalimis, bet ir reprezentuojant mūsų šalį. Lietuvos kelių infrastruktūros plėtrai turime ribotą finansavimą, tačiau jį stengiamės naudoti racionaliai ir apgalvotai, ieškome ir papildomų finansavimo šaltinių. Šiemet, po kelerių metų pertraukos, tikimės išnaudoti INTERREG programos galimybes, kurios svariai prisidėtų prie pasienio kelių ruožų infrastruktūros gerinimo“, – teigia Kelių direkcijos generalinis direktorius Marius Švaikauskas.
Deivydas Palačionis,
Lazdijų rajono savivaldybės tarybos narys, Kaimo plėtros reikalų ir aplinkos apsaugos komiteto pirmininkas:
„Pasienio keliai – visos Lietuvos įvaizdžio dalis, žinoma, tai ir mūsų rajonui svarbu. Jei dabar iš Lenkijos įvažiuojame į Lietuvą, tai matome liūdną kelių būklę. Mes tai gal prie to įpratę, bet, jei koks užsienio turistas įvažiuoja pirmą kartą į Lietuvą, tai jam gali pasirodyti, jog pas mus gilus sovietmetis. Todėl gerai, kad situacija keisis.
Jei bus padaryta taip, kaip parodyta projekte, tai bus nuostabu, man tik užkliuvo vienas momentas – vizualizacijoje nupieštos sunkiasvorės mašinos. Juk per mūsų rajone esantį pasienio kontrolės punktą krovininiams automobiliams neleidžiama važiuoti. Ar tai tik vizualas, o gal pradės leisti ir krovininius automobilius, kai kelią sutvarkys? Reikia pripažinti, kad remontuojamos atkarpos nėra didelės.
Alytaus meras yra kalbėjęs, kad kelias nuo pasienio Lazdijų rajone bus kaip „karo kelias“, finansuojamas ES lėšomis, ir jis turėtų pasiekti Alytų. Tai gal netolimoje ateityje ir kelias nuo Lazdijų iki Alytaus bus suremontuotas? Iš pasienio kelių renovacijos mums naudos bus, bet šoniniai keliai nublanksta, sunkiai suvokiama, kodėl netvarkomas Krosnos kelias. Tai yra vienas iš pagrindinių susisiekimo su Suvalkija kelių. Nežinau, kodėl šis kelias yra užmirštas.“